W cyklu życia pojazdów zdarza się moment, kiedy dalsza jazda staje się niemożliwa. Przyczyną może być awaria po wypadku lub stan techniczny uniemożliwiający bezpieczne korzystanie z auta, a koszty naprawy przewyższają jego wartość. W takich sytuacjach złomowanie staje się najlepszym wyjściem. Jak przebiega ten proces? Czy konieczne są aktualne dokumenty, takie jak przegląd techniczny i polisa OC?
Dokumentacja niezbędna do kasacji pojazdu obejmuje:
Przepisy nie wymagają aktualnego badania technicznego przy zezłomowaniu, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że często to właśnie zły stan techniczny jest przyczyną kasacji. Niezbędne jest jednak, by pojazd nie był poruszany o własnych siłach do punktu złomowania. Większość firm złomujących dysponuje lawetą i oferuje usługę odbioru pojazdu od klienta.
Brak aktualnego ubezpieczenia OC nie uniemożliwia złomowania, jednak wiąże się z dodatkowymi trudnościami. W Polsce każdy zarejestrowany pojazd musi być ciągle ubezpieczony. Nieprzestrzeganie tego obowiązku skutkuje sankcjami finansowymi od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Problem pojawia się podczas wyrejestrowywania pojazdu, gdyż brak OC musi być zgłoszony przez urzędnika. Aby uniknąć problemów, zaleca się utrzymanie ubezpieczenia do momentu zezłomowania i wyrejestrowania auta. Po zakończeniu procesu kasacji możliwe jest ubieganie się o zwrot niewykorzystanej części składki OC.
Przede wszystkim, wybrany punkt demontażu musi posiadać ważne zezwolenie wydane przez marszałka województwa, co jest warunkiem koniecznym do legalnego przeprowadzenia całego procesu oraz późniejszego wyrejestrowania pojazdu. Opcje dotarcia do punktu demontażu to osobisty transport pojazdu, co wymaga ważnego przeglądu technicznego i OC, lub skorzystanie z usługi odbioru pojazdu bezpośrednio od właściciela przez firmę utylizacyjną.
W trakcie oddawania samochodu na złom konieczne jest przedstawienie wcześniej wspomnianych dokumentów. Ważne jest, aby pojazd był wyposażony w identyfikowalny numer VIN lub inny numer identyfikacyjny, jak numer nadwozia, podwozia czy ramy. Punkt demontażu odpowiada za unieważnienie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz tablic rejestracyjnych, a następnie wydaje oświadczenie o ich unieważnieniu.
Kolejnym etapem jest wydanie przez stację demontażu zaświadczenia o zezłomowaniu pojazdu, które przygotowywane jest w trzech egzemplarzach: jeden dla punktu, drugi dla właściciela, a trzeci przeznaczony jest do przedstawienia w wydziale komunikacji. Wyrejestrowanie pojazdu w urzędzie jest krokiem finalnym i powinno zostać zrealizowane bez zbędnej zwłoki, najlepiej w ciągu 30 dni od daty oddania samochodu do punktu utylizacji. W sytuacji, gdy pojazd był objęty ważną polisą OC na dłuższy okres, właściciel ma prawo ubiegać się o zwrot niewykorzystanej części składki ubezpieczeniowej.